diumenge, 13 de desembre del 2009

4. AVALUACIÓ DE RECURSOS


Tal i com es demana facilito un enllaç directe a la Webquest “ Ei, i tu qui ets?" que hem creat juntament amb la Tània Casanova i la Judit Plaza en l’activitat de la PAC2.

http://phpwebquest.org/newphp/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=2783&id_pagina=1

1. La nostra Webquest va dirigida a l’alumnat d’ESO (3er i 4art) i es proposa realitzar una tasca de recerca d’informació del seu entorn més proper per petits grups de 3 o 4 alumnes on investiguin i alhora coneguin la gent amb la qual conviuen el dia a dia i les seves característiques més indentitàries d’una forma motivadora: utilitzant diversos tipus d’enregistrament d’informació: cameres de vídeo, cameres de fotografies, Internet... Amb la finalitat de recollir tota la informació en un vídeo realitzat amb el Movie Maker i presentar-lo a la resta dels companys per després poder fer una reflexió conjunta. Per tant, l’objectiu de la WQ és realitzar un apropament a la interculturalitat partint de la pròpia realitat.

2. Valoració de la webquest com a eina que pot incidir especialment en habilitats de caràcter intercultural.

La webquest és un recurs que pot ajudar a facilitar una via per a poder treballar com a docents habilitats de caràcter intercultural en els alumnes. Tot dependrà de com es plantegi l’activitat però es pot motivar als alumnes a treballar d’una manera més autònoma fomentant l’autoaprenentatge i l’autonomia de manera que els ensenyaments seran més significatius i funcionals per a ells. Alhora es pot potenciar la dinàmica de grups a partir de diverses metodologies: grups de treball, treball cooperatiu... el qual permetrà que els alumnes aprenguin o fomentin habilitats de comunicació amb el seu entorn i el grup d’iguals, fomentant el respecte, el diàleg, el pensament crític i una visió més relativista del món que ens envolta.

3. Per què és important saber catalogar recursos?


És important saber catalogar recursos ja que vivim en la societat de la informació i per tant, és molt important aprendre a aprendre i per a fer-ho una de les estratègies a utilitzar és la de saber seleccionar, classificar i gestionar la informació i per tant els recursos per poder arribar a ser conscients del nostre propi autoconeixement en referència a tots els estímuls (recurs, informacions) que rebem. Fent referència a aquest fet la metàfora que utilitza J. Pozo defineix molt bé la importància de saber seleccionar aquesta informació:
“Sufrimos una cierta obesidad informativa, consecuencia de una dieta poco equilibrada y confusa, por lo que debemos someternos cuanto antes a un tratamiento capaz de proporcionar nuevos procesos y estrategias de aprendizaje que adecuen la dieta informativa a nuestras verdaderas necesidades de aprendizaje, a riesgo de que, por miedo a esa obesidad descontrolada, caigamos en una bulimia informativa que nos haga rechazar o vomitar toda la información que recibimos.”

INFORME PERSONAL PAC3


Facilito l'enllaç de la Webquest analitzada: EL MEU MÓN


http://phpwebquest.org/wq25/webquest/soporte_mondrian_w.php?id_actividad=31174&id_pagina=1


La webquest "El meu món" que he avaluat en l’activitat de la PAC3 ens presenta una activitat per a treballar amb els alumnes d'una forma força autònoma, partint dels coneixements previs d'aquests i d'un treball en petit grup on construiran cadascú el seu món amb els seus signes identitaris ( bandera, llengua, normes, etc...).
La utilització d'aquest tipus de recurs i per tant, d'una metodologia motivadora, didàctica i que fomenta l'ús de les TIC, com són les webquests, ens ajudaran a desenvolupar diverses competències bàsiques en l'alumnat que incidiran directament en el potencial educatiu del recurs.
Aquest recurs se situa en un nivell d'interculturalitat bàsic o d'intercanvi de coneixements entre diferents cultures, la qual permet la comprensió mútua mínima entre les diferents parts per promoure el diàleg entre alumnes i on la funció del mestre/a és molt important per regular els nivells d'ensenyament i aprenentatge. En aquest cas, es treballen aspectes relacionats amb les cultures i els trets identitaris en general d'aquestes a partir del coneixement social global del món que ens envolta. Es parteix per tant, d'una visió etnocentrista, és a dir, cada alumne treballarà a partir dels seus coneixements previs i per tant, des del seu punt de vista, però aquest etnocentrisme amb el treball en petits grups i la posada en comú de diverses idees per a crear un món comú anirà agafant un caràcter més relativista al llarg de l'activitat. Des d'aquest punt de vista es treballarà doncs l'autoaprenentatge i l'autonomia.
Així mateix, el recurs està orientat també cap a un nivell mitjà o de resolució de conflictes de valors entorn a la interculturalitat, resolent les dificultats o problemàtiques a partir del contacte entre diverses cultures o el diàleg entre elles. En aquest cas observem que en l'activitat es treballa en petits grups on els alumnes s'han de posar d'acord, han d'interactuar i conscensuar uns acords per a crear el seu món, i per tant, han de cooperar per a trobar solució al repte que se'ls ha plantejat potenciant el seu pensament crític.
La webquest "El meu món" vol fomentar una visió oberta i respectuosa entorn a les diferents cultures a partir de la creació de móns ficticis on els alumnes han de pactar i després explicar als companys, on s'entengui que la diversitat cultural és un fet positiu. Des del meu punt de vista, en aquest punt penso que la webquest dóna poca eines per a fer significatius aquests conceptes i per a traspassar els coneixements i reflexions fetes durant l'activitat cap a la realitat que envolta als alumnes. I fomenta més una visió multicultural, on la diversitat cultural és un fet però on són evidents les particularitats i diferències entre cultures.
Tot i que el recurs presentat anteriorment ens mostra una activitat força motivadora per als alumnes també s'han de considerar les limitacions o dificultats que presenta segons el meu punt de vista:
- En aquest cas, cal tenir en compte que va dirigida a alumnes d'ESO i per tant, estaria bé que els grups de treball els poguessin formar els propis alumnes amb orientacions del mestre, i no que sigui aquest qui formi els grups sense deixar l'oportunitat als alumnes de fer-ho.
- L'activitat pot ser molt interessant però alhora les conclusions que se'n poden extreure els falta significativitat, seria bo que com a tasca de finalització es treballés una mica envers la realitat que ens envolta a partir d'exemples reals que puguin ser significatius pels alumnes i així poder entendre l'objectiu real de l'activitat.
Els aspectes que es podrien millorar serien:
- Ampliació de recursos per a la recerca d'informació dels alumnes i orientació.
- Ampliació i més especificació de la guia didàctica dirigida als mestres.
- La graella d'avaluació podria tenir un format amb línies que delimitessin cada apartat que facilitaria la seva visualització.
- Justificació (format) del text escrit.
- Més imatges en els diferents apartats de la WQ per fer-la més atractiva visualment.

Personalment valoro aquest recurs positivament, penso que pot ésser una eina molt motivadora per als alumnes per treballar aspectes de la interculturalitat a l'aula que després es poden plasmar en la realitat que envolta als alumnes i fer-los reflexionar entorn a això.

4. Finalment, valoreu què us han aportat la PAC2 i la PAC3 per a la vostra futura activitat professional com a psicopedagogs/gues

La realització d’aquestes dues PAC’s m’ha aportat molts recursos que en una futura activitat com a psicopedagoga em poden ser molt útils per ajudar a orientar i a construir una dinàmica d’aprenentatge basat en les competències bàsiques i que tingui un caràcter motivador i engrescador per als alumnes i sigui alhora un recurs per al professorat.
L’ús de les TIC les TAC és un recurs cada vegada més utilitzat i més estès entre la comunitat educativa i representa un recurs molt motivador per als alumnes, que pot fomentar aspectes com l’autoaprenentatge, el diàleg, la cooperació.. si el mestre/a juga una bona funció de mediador. Tot i això, cal dominar bé els diferents aspectes de les noves tecnologies per a dur a terme activitats significatives per als alumnes i disposar en els centres dels recursos materials per a poder-ho dur a terme.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada